Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ skärper gränsen för försening

Nu skärper SJ kraven för vad som ses som en försening. För att räknas som punktliga sänks toleransnivån för SJs snabb- och fjärrtåg från 15 till 5 minuter. Det långsiktiga målet är att öka punktigheten från 90 till 95 procent för alla tåg.

Tidigare har SJ redovisat regionaltåg som försenade om de kommer fram mer än 5 minuter efter planerad ankomsttid samt snabb- och 15 minuter efter utsatt tid.

– Det nya är att vi från och med september har samma redovisning för alla SJs tåg. Tåg som anländer mer än 5 minuter efter planerad ankomsttid räknas som försenade. Punktlighet är det viktigaste för oss för att få nöjda kunder. Vi skall arbeta med stor öppenhet i punktlighetsfrågorna, även när inte allt går åt rätt håll, säger Jens Wigen, SJs planeringsdirektör.

Den nya veckoredovisningen mäts från och med 1 september och publiceras andra veckan i september. Månadsredovisningen startar i oktober när sammanställningen av september är klar.

Nyligen startade det branschgemensamma projektet TTT – Tillsammans för Tåg i Tid – som sträcker sig fram till 2020 då punktligheten för alla tåg skall ha ökat från 90 till 95 procent med målsättningen att svenska tåg då skall vara de punktligaste i Europa.

Bakom målet står Trafikverket, Jernhusen, SJ, Green Cargo, Tågoperatörerna, Sveriges järnvägsentreprenörer, Svensk kollektivtrafik och Swedtrain.

– Arbetet med samtliga aktörer skall ske systematiskt och långsiktigt för att förbättra punktligheten. En utvärdering av arbetet och resultatet kommer att redovisas årligen på en resultatkonferens, säger Jens Wigen.

Samarbetet fokuserar både på nödvändiga investeringar och underhåll i banorna, men också på systematisk uppgradering av tåg, vagnar och lok, styrande kvalitetsavgifter, forskning och förnyelse samt en mer samordnad och effektiv trafikledning.

För ytterligare information kontakta SJs pressavdelning:

Tel: 010-751 51 84

E-post: press@sj.se


Ämnen


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 430 avgångar, varav cirka 400 i egen regi och ytterligare cirka 1 030  avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2012 omsatte SJ 8,5 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.