Gå direkt till innehåll
Med hjälp av VR-upplevelser kan SJ visa hur nya X 2000 kommer att se ut redan nu.
Med hjälp av VR-upplevelser kan SJ visa hur nya X 2000 kommer att se ut redan nu.

Pressmeddelande -

SJ satsar på VR när nya X 2000 utvecklas

Utvecklingen av nya X 2000 lämnar nu skisstadiet och successivt ska olika funktioner testas. Först ut är prototyper av de nya stolar som testas på linjerna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. För att testpersonerna ska uppleva det nya tåget redan nu satsar SJ på VR. Den virtuella lösningen har SJ tagit fram i samarbete med det svenska VR-bolaget Rayvr.

– Vi vill använda nya, spännande lösningar när vi utvecklar nya tjänster och produkter, säger Anna Fahlkrans, affärsutvecklare på SJ. Utvecklingen av nya X 2000 är en miljardsatsning och det är viktigt att kunder och personal på ett tidigt stadium kan ge synpunkter på det vi utvecklar. Med hjälp av VR-upplevelser kan vi visa hur tåget kommer att se ut redan nu.

VR-filmen är tre minuter lång och tar betraktaren genom det nya tåget från 2 klass, via bistron och vidare till 1 klass. Den har tagits fram av Rayvr och SJ:s innovationscenter SJ Labs.

– VR ger helt nya möjligheter att visualisera och skapa upplevelser som adderar tydligt värde, säger Cecilia Beck-Friis, VD på Rayvr. SJ är offensiva med att testa och innovera. Vårt samarbete visar vilken enorm nytta VR tillför, inte minst som besluts- och förankringsverktyg.

Rayvr initierar och utvecklar koncept, innehåll, produkter och nya affärer inom virtual reality och immersiv teknologi tillsammans med partners. Bolaget arbetar med fokus på användarupplevelse, visualisering och storytelling och grundades sommaren 2016.

Nya X2000 utvecklas successivt

Senare i år kommer också all ny teknisk utrustning att testas. Därefter kommer designen av den nya bistrovagnen samt nya digitala skärmar. Premiärturen för det första nya X2000 kommer att ske under tredje kvartalet 2018. Sedan kommer successivt fler tåg ut i trafik. Under år 2020 ska samtliga X2000 ha fått ny inredning, nya stolar, ny bistro, nya digitala skärmar och nya tekniska system.

Filmen

Filmen kan ses i webbläsare, mobiltelefoner eller tablet med Youtube-appen eller med VR-headset, till exempel Cardboard eller Samsung Gear VR. Se filmen https://youtu.be/fCuWMm1uL8U

Mer information, kontakta

SJs presstjänst, 010-751 51 84

Cecilia Beck-Friis, VD Rayvr, 070-341 03 23

Ämnen


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 4 200 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2015 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.