Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ levererar starkt resultat trots lågkonjunktur

SJ levererar starkt resultat trots lågkonjunktur

För kvartal tre redovisar SJ ett starkt resultat efter finansiella poster på MSEK 198 (155) med en lägre nettoomsättning, MSEK 2 095 (2 197), samt ett minskat resande.

- Trots en ihållande lågkonjunktur går det efter omständigheterna bra för SJ. Resandet minskar något men ligger fortfarande kvar på en hög nivå. Allt fler upptäcker tågets fördelar och valmöjligheter, säger SJs VD Jan Forsberg och fortsätter:

- SJ genomför sitt effektiviseringsprogram som ska vara klart vid utgången av 2010 och varaktigt sänka bolagets kostnader med 15 procent, motsvarande MSEK 650.

Priset på svenska tågbiljetter har sjunkit med 7 procent sedan 2005, enligt Statistiska centralbyrån, vilket är ett historiskt trendbrott. Mellan 1985 och 1995 ökade biljettpriset med hundra procent, och mellan 1995 och 2005 var ökningen 50 procent. Från 2005 fram till och med 2008 har priserna fallit med sju procent.

- SJs prismodell med rörliga priser introducerades 2004 och vi bedömer att modellen är den avgörande orsaken till prisfallet på tågbiljetter. En resa mellan exempelvis Stockholm och Göteborg kostar idag i genomsnitt 50 procent mindre än vad den gjorde med det gamla fullpriset för fem år sedan. Vad som är ännu viktigare är att ingen betalar mer än tidigare men att fler än 80 procent av alla resenärer betalar betydligt mindre. Alla tjänar på en rörlig prismodell, säger Jan Forsberg.

Regeringens utredare Gunnar Malm har gett klartecken till höghastighetsspår i Sverige. Liksom i flera andra länder i Europa är tanken att Sverige skall få räls som medger tåghastigheter upp emot 320 kilometer i timmen.

- Inte sedan järnvägens begynnelse har vi stått inför ett så viktigt vägskäl i transportsektorn. Sverige kan skapa de bästa förutsättningarna för god ekonomisk tillväxt genom en robust transportförsörjning för resenärer och näringsliv genom nya investeringar i infrastruktur, stationer, terminaler och tåg som en aktiv del i ett transeuropeiskt nätverk, säger Jan Forsberg.

Delårsrapporten och VDs presentation finns att ladda ner på www.sj.se/q3.

SJs Pressavdelning: tel 010-751 51 84

Varje dag reser 115000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval - världens tuffaste miljömärkning. 2008 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Ämnen

Kategorier

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.