Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ inför mobilt biljettköp efter avgång

Från den 1 januari 2013 blir det möjligt att köpa biljett ombord med mobiltelefon även strax efter tågens avgång.

– Vi har lyssnat på våra resenärer och inför den här möjligheten. Det är en ny service för de kunder som inte hunnit köpa biljett innan de kliver ombord. Fram tills det är klart kommer vi att fortsätta att sälja biljetter ombord precis som idag, säger Crister Fritzson, SJs nye vd.

SJ förlänger nu tiden för biljettköp ombord från den 15 november till årsskiftet då resenärerna kommer att kunna köpa biljett via mobil strax efter avgång. Idag stängs den möjligheten i samband med tågets avgång.

– Service till våra kunder är avgörande för SJ. Det är rimligt att ge resenärerna chansen att hinna köpa en biljett även under en viss tid efter att de klivit ombord, säger Crister Fritzson.

Skälen till att alla* måste ha biljett före avgång är flera:

  • Det är endast ca 1 procent av SJs biljetter som säljs ombord. SJ hänvisar istället till en rad olika möjligheter att köpa resor: Via sj.se, mobil.sj.se, SJs Resebutiker, biljettautomater, den egna mobiltelefonen, SJ Contact Center, resebyråer och andra ombud.
  • Slopad biljettförsäljning ombord innebär att medarbetarna på tågen får mer tid serva och hjälpa våra kunder.
  •  Enligt SJs beräkningar förlorar företaget cirka 60 miljoner per år på resenärer som inte köpt biljett, som SJs personal inte hunnit visera eller resenärer som chansar på slippa betala. Det är dessutom en kostsam process att sälja biljetter ombord och till väldigt få kunder.

 – Det är inte rimligt att de som betalat för sin resa också ska betala resan för dem som inte gör det. Det handlar både om kostnader för att ta betalt ombord och uteblivna intäkter som drabbar betalande kunder, säger Crister Fritzon. 

* Fotnot: Resor med SJ Nattåg omfattas inte av förändringen. Inte heller dagtåg på sträckan Luleå – Narvik samt Norrtågs trafik, ibland listad som SJ Regional, mellan Umeå – Lycksele, Umeå – Sundsvall och Sundsvall – Östersund – Storlien – Trondheim berörs av förändringen.

För mera information, kontakta SJs Pressavdelning: 010-751 51 84

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 800 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2011 omsatte SJ 8 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.