Följ SJ

SJ fortsätter att sälja biljetter ombord

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2012 15:00 CET

Även efter årsskiftet går det att köpa biljetter ombord på SJs tåg. Samtidigt pågår ett arbete som syftar till att förenkla för resenärer som köper biljetter med kort framförhållning.

– Det ska vara enkelt att välja tåget och SJ. Målsättningen är att hitta lösningar som gör det enkelt att köpa biljetter för alla resenärer, med olika förutsättningar, även när framförhållningen är kort, säger Dag Rosander, presschef på SJ och fortsätter:

– Vi har lyssnat på våra kunder och fortsätter med biljettförsäljningen ombord för dem som önskar. Samtidigt fortsätter arbetet med att hitta nya och smidiga sätt att köpa biljetter.

Till dess att SJ är färdigt med detta arbete kommer biljetter ombord att säljas och en ombordavgift på 100 kronor tillkommer precis som idag. Parallellt måste SJ säkra att alla resenärer betalar för sin resa. I dag tappar SJ cirka 60 miljoner kronor på resenärer som reser utan biljett.

Bara 1 procent av SJs biljetter säljs idag ombord. SJ erbjuder en rad olika möjligheter att köpa resor före avgång: via www.sj.se, mobil.sj.se, SJ Contact Center på 0771-75 75 75, SJ Resebutiker, biljettautomater, resebyråer samt ombud som Pressbyrån och 7-Eleven.

För mera information, kontakta SJ Pressavdelning 010-751 51 84


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 800 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2011 omsatte SJ 8 miljarder kronor.