Gå direkt till innehåll
SJ ansöker om överprövning - vill veta att allt gått rätt till i pendeltågsupphandlingen i Stockholm

Pressmeddelande -

SJ ansöker om överprövning - vill veta att allt gått rätt till i pendeltågsupphandlingen i Stockholm

Idag lämnar SJ in en ansökan om överprövning till Förvaltningsrätten i Stockholm. Anledningen till att SJ nu ansöker om överprövning är att vi vill säkerställa att avtalet tilldelas på rätt grunder och i linje med gällande rätt, särskilt då vi inte med säkerhet kan avgöra om förhandlingarna har skett i enlighet med likabehandlingsprincipen.

– Efter genomläsning av upphandlingens förhandlingsprotokoll har frågeställningar uppkommit som behöver analyseras närmare. SJ har också frågor om hur poängtilldelningen har skett i utvärderingen. Vi har bett Stockholms läns landstings trafikförvaltning lämna upplysningar om utformningen av och ange de relativa fördelarna med det valda anbudet. SLL har dock inte hunnit svara än och därför väljer SJ nu att ansöka om överprövning innan tiden för detta går ut, säger SJs vd Crister Fritzson.

De frågor i upphandlingen som SJ önskar få tydliggjorda rör den eventuella guidning anbudslämnarna har fått under förhandlingsomgångarna. När SLL sammanställde anbuden efter sista inlämningsdag var SJs anbud prismässigt bäst och även när övriga parametrar gällande kvalitet vägts in var SJs erbjudande starkast, med ett bud på 29 miljoner kronor under tvåan. Då inleddes förhandling med de två bästa anbudslämnarna, SJ och MTR. Den 8:e december meddelades att MTR fått uppdraget och då visade det sig att MTR sänkt sitt anbudspris med 69 miljoner och därför hamnat lite mer än 16 miljoner kronor under SJs bud när kvalitetsaspekterna vägts in.

– Vårt anbud förlorade med så liten marginal att det är nödvändigt att vi utreder vad som hände under förhandlingarna, vad fällde avgörandet? Pendeltågsupphandlingen är så betydelsefull att den inte kan lämnas utan tillräcklig belysning. Jag vill understryka att, om svaren vi begärt är tydliga och det framgår att upphandlingen i sin helhet har skett i enlighet med lagen, så kommer SJ att dra tillbaka sin ansökan, avslutar Crister Fritzson.

Sista dag för överklagan är idag den 18 december. SLL har emellertid fram till den 29 december på sig för att lämna svar på SJs frågor.

SJ kontakt:

010-751 51 84, press@sj.se

Fakta

  • Stockholms Läns Landsting lämnade tilldelningsbeslut för upphandlingen den 8:e december.
  • Upphandlingen gäller pendeltågstrafiken i Stockholms län och innebär ansvar för pendeltågstrafiken, försäljning och service på stationerna, underhåll av tågen samt förvaltning av fastigheterna.
  • Pendellinjerna sträcker sig från Bålsta, Märsta och Uppsala i norr till Nynäshamn, Gnesta och Södertälje i söder.
  • Avtalstiden är 10 år med möjlighet till förlängning med ytterligare 4 år, och uppskattas till ett värde av 30 miljarder kronor.
  • Trafikstart 11 december 2016.  

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2014 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.