Följ SJ

SJ är Europas mest digitala reseföretag

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2019 09:29 CET

Anslutningsguiden som SJ lanserade 2018 erbjuder resenären att köpa biljett till lokaltrafiken både före och efter resan med SJ.

SJ rankas som Europas mest digitala reseföretag av Management-konsultföretaget BearingPoint i deras mätning Digital Leaders in Europe 2019. Förstaplaceringen kommer på en lista över 47 jämförda företag inom den europeiska persontrafikbranschen där företagens digitala mognad mäts ur ett kundperspektiv.

– Vi är både glada och stolta över att toppa Europalistan inom vår bransch. SJs satsning på digitalisering genomsyrar hela vår verksamhet och är ett strategiskt val för att stärka vår långsiktiga konkurrenskraft. Det här visar tydligt hur konkurrens, på en avreglerad och fungerande marknad, snabbt driver fram digital utveckling som kunderna vinner på, säger SJs vd Crister Fritzson.

BearingPoints undersökning, som genomfördes under sommaren 2018, omfattar åtta europeiska länder (Sverige, Norge, Finland, Tyskland, England, Irland, Italien och Portugal) där totalt 593 företag och organisationer från 25 branscher är inkluderade och ligger till grund för Europeiska resultat och jämförelser. Där placerar SJ sig på en sammanlagd 23:e plats bland Europas mest digitala företag.

– SJ har gjort en imponerande resa i den europeiska totalrankingen. Vi ser att de gjort stora framsteg inom flera områden. Dessa satsningar har dessutom fört SJ till toppen av den europeiska rankingen inom branschen Persontrafik, där SJ är 1:a av 47 jämförda företag, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner, BearingPoint Sweden.

Under 2018 rankades SJ som Sveriges mest digitala reseföretag samtidigt som SJs sajt och app blev utnämnt till Sveriges bästa i alla kategorier. Under året har SJ även infört en dörr till dörr-lösning med anslutningsguiden, röststyrd trafikinformation via Google Assistent och tillsammans med Linköpings universitet testat en robot som svarar på trafikfrågor i SJs resebutik på Stockholm Central. SJ har även öppnat digitala kommunikationskanaler för kunder med chat på SJ.se och Facebooks Messenger. 2017 introducerade SJ bland annat den världsunika mikrochippbiljetten.

– Den här toppositionen känns extra bra med tanke på att vi för närvarande lägger mest fokus på att digitalisera både underhåll och fordonsflotta för att skapa robustare tåg och förbättra punktligheten ytterligare. Vår storsatsning på den digitala kundupplevelsen har bara påbörjats och det finns högre växlar att lägga i här, säger Crister Fritzson.

Digital Leaders in Sweden 2019

Total ranking: 2

Industry ranking (Passenger Transportation): 1

https://www.bearingpoint.com/en-se/our-success/digital-leaders/

Digital Leaders in Europe 2019

Total ranking: 23

Industry ranking (Passenger Transportation): 1

https://www.bearingpoint.com/en/our-success/digital-leaders/

För mer information

SJ Presstjänst, 010-751 51 84, press@sj.se

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.