Följ SJ

Säkrare inloggning för SJs kunder

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2020 06:30 CEST

Nu höjs säkerheten för SJs cirka 1,5 miljoner Priokunder när de loggar in på sj.se eller i SJs mobilapp. Alla kunder kommer även att få identifiera sig med en smskod, som är en form av så kallad tvåstegsverifiering. Den nya inloggningen införs från och med den 26 augusti.

Säkerheten höjs för alla som loggar in på sj.se eller i SJs app genom att användaren, utöver användarnamn och lösenord, även behöver identifiera sig med en smskod. Kunder som inte har angett ett mobilnummer kommer uppmanas att göra det när de loggar in. Ändringen görs för att öka säkerheten i inloggat läge och för att försvåra för bedragare att komma åt kontouppgifter.

Det nya sättet att logga in gäller även företagskunder.

Ändringen berör sj.se och SJ mobilapp för iOS och Android, men kommer att ske stegvis. Den 26 augusti får sj.se ny inloggning, mobilapparna cirka en vecka senare. I mitten av september stängs den gamla inloggningen helt.

Under lång tid har det funnits stulna listor med användarnamn och lösenord att köpa på internet. Ett vanligt förfarande har varit att använda dessa stulna uppgifter för att försöka logga in på webbplatser med många medlemmar. Bland annat detta tillvägagångssätt försvåras nu i SJs digitala kanaler

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg