Följ SJ

Ökad frånvaro gör att SJ behöver reducera trafiken

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2020 20:00 CET

Efter myndigheternas rekommendation om att vara hemma vid förkylningssymtom för att minska smittspridning, påverkas SJs verksamhet. Många medarbetare omfattas av de här besluten och rekommendationerna på grund av sjukskrivning, karantän, vård av sjuka barn eller att förskolor är stängda.

Det innebär att SJ behöver ställa in avgångar med början tisdagen 17 mars. Trafiken kommer att glesas ut i princip på alla linjer, men på ett sätt så att resenärerna påverkas så lite som möjligt. Det innebär att SJ erbjuder resenären att åka med en annan avgång, men det kommer fortfarande erbjudas plats till alla som vill resa. Personalläget kan även komma att påverka servicen ombord på tågen.

Trafiken till Köpenhamn och Oslo ställs in helt på grund av beslut i respektive land.

SJs resenärer uppmanas att noga följa trafikinformationen i SJs app eller på sj.se.

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen hade 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor under 2019. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 150 000 personer att resa med någon av SJs 1220 avgångar från 291 stationer. SJ har utsetts till Sveriges grönaste varumärke, bästa inrikes transport och Europas mest digitala resebolag. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg