Följ SJ

Nu kör SJ Tåg i Bergslagen

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2016 14:46 CET

Från och med den 11 december tar SJ över som operatör för Tåg i Bergslagen.

Från och med den 11 december börjar SJ att köra Tåg i Bergslagen. För de allra flesta resenärer kommer det mesta att vara sig likt. Men vissa nyheter blir det, bland annat fler avgångar, lägre snittpriser och möjlighet att samla priopoäng.

För det bästa priset och enklaste hanteringen av våra biljetter rekommenderar vi vår app och SJ.se, men självklart kan du fortfarande köpa biljett ombord på TiB, säger Jonas Skovgaard, affärschef på SJ med ansvar för etableringen av det nya avtalet mellan Tåg i Bergslagen (TiB) och SJ.

TiB-tågens fördelar finns kvar. Det kommer precis som vanligt att gå bra att ta med cykeln på tåget i mån av plats. Serveringen kommer att vara ungefär densamma, även om SJ på sikt hoppas kunna utöka det ekologiska sortimentet. Väldigt mycket kommer med andra ord att vara sig likt, men en del ska bli bättre. Trafikinformationen är ett exempel.

– Jag tror och hoppas att våra verktyg för att hålla koll på trafikläget och kommunicera med kunderna kommer att märkas i form av bättre trafikinformation till våra kunder, säger Jonas Skovgaard.

För innehavare av SJ årskort ingår alla sträckor inom Tåg i Bergslagens område och SJ kommer även att erbjuda månadskort för TiB-resenärer.

– SJs månadskort passar de resenärer som reser relativt ofta emellan två län. I kortet ingår busstrafiken vid resans start och slut, så länge det är inom Tåg i Bergslagen-området. Tidigare betalade man 200 kronor per stad för busstillägget, säger Jonas Skovgaard

Med Länstrafikbolagens periodbiljetter kommer man att kunna resa både enklare och längre i och med det nya avtalet. Nu tillåts resor över länsgränsen till närmsta kommuncentrum i grannlänet, plus att våra resenärer kan använda periodkorten som delbetalning.

– För vissa resenärer kommer det bli förändringar i form av ändrade avgångstider. Syftet är att synka tågen med övrig tågtrafik för att minska väntetiderna. Vårt mål med förändringarna är att öka resandet i regionen, säger Jonas Skovgaard.

På måndag morgon, dagen efter trafikstarten, välkomnar SJ de nya resenärerna genom att bjuda på kaffe och bulle på stationerna i Örebro, Gävle, Västerås och Borlänge.

Nytt för Dalarna:

– En nyhet är fler avgångar mellan Borlänge och Gävle på vardagar. Totalt blir det tre nya avgångar i vardera riktning, vilket innebär timmestrafik på vardagar mellan Borlänge och Gävle, säger Jonas Skovgaard.

Ny är även den dagliga morgonavgången med dubbeldäckaren X40 Ludvika – Stockholm som kör hela vägen. Det innebär fler sittplatser, internet ombord och att morgonpendlarna slipper ett byte. Dessutom kör SJ X40 på helgen. En dubbeltur Ludvika – Stockholm direkttåg. SJ förtätar även helgtrafiken från Västerås så att det blir smidiga anslutningar om man byter tåg Ludvika – (Västerås) – Stockholm.

Nytt för Gävleborg:

– En nyhet är fler avgångar mellan Gävle och Borlänge på vardagar. Totalt blir det tre nya avgångar i vardera riktning, vilket innebär timmestrafik på vardagar mellan Gävle och Borlänge, säger Jonas Skovgaard.

Nytt för Västmanland:

Den dagliga morgonavgången med dubbeldäckaren X40 Ludvika – Stockholm kör hela vägen. Det innebär fler sittplatser, internet ombord och att morgonpendlarna slipper ett byte. Dessutom kör SJ X40 på helgen. En dubbeltur Ludvika – Stockholm direkttåg. SJ förtätar även helgtrafiken från Västerås så att det blir smidiga anslutningar om man byter tåg Ludvika – (Västerås) – Stockholm.

För mer information om Tåg i Bergslagen besök sj.se/tib & tagibergslagen.se

Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 4 200 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2015 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.