Gå direkt till innehåll
Nu gör SJ affärsresandet ännu enklare

Pressmeddelande -

Nu gör SJ affärsresandet ännu enklare

Den 2 maj lanserar SJ en ny biljett som innehåller allt det bästa från SJs övriga biljetter. Biljetten är speciellt anpassad för affärsresenärer som kan få hela resan återbetalad eller byta till en ny avgång under den dag resan görs. Blir mötet inställt betalas biljetten tillbaka. Slutar mötet tidigare eller senare än planerat är det enkelt att byta till en avgång som passar bättre.

Det är biljetter av typen ”Kan återbetalas” som från och med 2 maj även blir flexibla. Den nya flexibiliteten består i att resenären fritt kan byta till en annan avgång under den dag resan sker. Biljettens dubbla funktioner, att både kunna få biljetten återbetald eller att byta avgång, är speciellt framtagna för att passa affärsresenärer. De kan nu tryggt boka en biljett av typen ”Kan återbetalas” med vetskapen om att biljetten helt anpassar sig till resenärens behov.

Det spelar ingen roll om resenären byter till en dyrare eller billigare avgång. Biljettens pris ändras inte och inga andra kostnader uppkommer.

På de största linjerna i Sverige kör SJ relativt tät trafik. Med möjlighet att byta avgång finns det 23 dagliga avgångar mellan Stockholm och Göteborg som resenären kan byta till. Mellan Stockholm och Malmö finns det 15 dagliga avgångar att byta till och mellan Stockholm och Sundsvall åtta.

Resenärer med svart priomedlemskap får samma nya flexibilitet, oavsett biljettyp.

SJ vet från sina kundundersökningar att den utökade flexibiliteten är en av affärsresenärernas fem mest efterfrågade funktioner.

-Vi strävar hela tiden efter att göra det enklare för våra kunder. Den nya biljetten är ett direkt resultat av önskemål från våra affärsresenärer, säger Malin Edhäll, biljettansvarig på SJ.

Den 2 maj lanseras den nya biljetten i SJs mobilapp. I augusti blir funktionen tillgänglig på sj.se och under september kommer även resebyråer att kunna byta avgång för resenärer som har köpt sina biljetter via dem. Har en resenär köpt sin resa av en resebyrå ska byte av avgång göras via den aktuella resebyrån.

Den nya biljetten gäller bara för resor med SJ.

Biljetten ”Kan ombokas” kommer inte att förändras. Biljetten kan ombokas helt fritt och resenären får betala, eller få tillgodo, mellanskillnaden mellan den gamla och den nya biljetten.

För mer information

Malin Edhäll, biljettansvarig, tel: 08-751 57 64

Stina Axi, projektledare, tel: 08-751 50 27

SJ presstjänst, tel 010-751 51 84, mail press@sj.se

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.