Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Nära sex miljoner besökte SJ digitalt i december

Allt fler resenärer väljer att besöka SJ digitalt och via sina mobiler. På biljettbokningssajten mobil.sj.se ökade antalet besök med 100 procent jämfört med 2012.

– Målsättningen är att våra resenärer ska kunna utföra fler av sina vanligaste ärenden via sina mobiltelefoner, säger Jenny Gejke, chef för Säljkanaler på SJs marknads- och försäljningsdivision.

Under 2014 och 2015 kommer SJ fortsätta att förbättra de tjänster och den information som görs via mobila kanaler i nära samarbete med resenärerna.

– Vi vill förbättra vår service och göra det enklare och snabbare att boka biljetter, säger Jenny Gejke.

Nära sex miljoner resenärer besökte SJs digitala kanaler under december. Flest besökare har SJs webbplats SJ.se med drygt 4 miljoner besökare, mobil.sj.se har 1 miljon och appen ”Min resa” har drygt en halv miljon.

– Den mobila trenden bland våra resenärer bara ökar. Idag kommer nästan tre av tio besökare till våra digitala kanaler via mobilsajterna mobil.sj.se och Min resa, säger Jenny Gejke.

Under hösten har SJ levererat flera kundförbättrande nyheter i mobilen:

·  Samla alla biljetterna i Passbook

·  Snabbare och effektivare köpflöde genom möjligheten att boka tur- och returresor

·  Snabbare söka och genomföra köp av vanligt återkommande resor

·  Enklare att välja plats på tåget, exempelvis vid fönster, om man behöver rullstolsplats eller har med sig husdjur och vill boka plats i djurkupé

·  Möjlighet att skicka om en biljett som av någon anledning inte kommit fram. Resenären kan själv bestämma när den vill ha sin biljett 

De resenärer som kostnadsfritt laddar ned SJs app Min resa får följande:

  • Resenären kan bevaka alla sina resor, resenären meddelas om förseningar, spårbyten och inställda avgångar.
  • Trafikinformation för en station eller ett specifikt tåg. Det är även möjligt att på en karta se var tåget befinner sig. Kunden kan även skriva in beställnings- och telefonnummer och få löpande trafikinformation för den specifika resan.
  • Resenär som är medlem i SJ Prio kan lätt se sitt medlemsnummer, nivå och poäng att använda.

För mera information, kontakta SJ Pressavdelning, 010-751 51 84

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 430 avgångar, varav cirka 400 i egen regi och ytterligare cirka 1 030  avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2012 omsatte SJ 8,5 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter, besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.