Pressmeddelande -
Miljardgränsen sprängd för Swish hos SJ
Efter bara ett år har Swish blivit det vanligaste sättet att betala sin tågbiljett i SJs app. Det väljer sex av tio kunder. Hittills har fyra miljoner köp gjorts via tjänsten och SJs resenärer har tillsammans swishat över 1,1 miljard kronor.
SJ var ett av de första resebolagen att erbjuda sina kunder möjligheten att betala sin resa med Swish, med start i mars förra året. Av alla biljettköp som görs i SJs app betalas 60 procent med Swish. Framförallt används Swish vid lägre belopp och vid korta enkelresor. Flest köp med Swish görs i Stockholmsområdet.
SJ har arbetat med att göra det enkelt för sin kunder att resa och köpa biljetter och en viktig del i det arbetet har varit att utveckla de digitala kanalerna.
Framgången syns genom att allt fler väljer att köpa sin resa i SJs app i stället för i biljettautomaterna. Kundnöjdheten för de digitala kanalerna har ökat och många är positiva till Swish som betalsätt. När sj.se blev utnämnd till Sveriges bästa sajt var smidiga betalningsalternativ en viktig parameter. I motiveringen nämndes bland annat att sj.se var en av de första resesajterna att erbjuda betalning via Swish.
– Vi är nöjda med Swish som betalningsmetod och tror att fler kollektivtrafikbolag följer efter och erbjuder Swish som betalning, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala försäljningskanaler.
För mer information, kontakta Jenny Gejke 010-751 54 55 eller SJ Press 010-751 51 84
Ämnen
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.