Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Hållbart resande dörr till dörr med SJ

Nu kan resenären boka hela sin resa via SJs app. Idag släpps funktionen som gör det överskådligt och enkelt för tågresenärer att välja och köpa en lokal resa till tågets avgångsstation direkt i appen. Den digitala lokaltrafikbiljetten finns sedan i SJs app tillsammans med resenärens vanliga tåg- och pendlarbiljetter.

– Nu knyter vi ihop säcken och erbjuder en smidig dörr till dörr-resa i SJs app. Med Anslutningsguiden får resenären enkelt förslag på och påminnelse om vilka smidiga kollektivtrafikalternativ som finns inför och efter tågresan, säger Claes Lindholtz, affärsutvecklingschef på SJ.

Redan i våras släppte SJ den första versionen av funktionen Anslutningsguiden som då erbjöd möjligheten att välja och köpa en lokal anslutande resa från tågets slutstation. Sedan dess har funktionen utvecklats med hjälp av synpunkter och förbättringsförslag från resenärer.

– Anslutningsguiden är ett bra exempel på hur vi arbetar med kunddriven digital utveckling på SJ. Målen är att ha Sveriges nöjdaste kunder och vara långsiktig konkurrenskraftiga, säger Crister Fritzson, SJs vd.

De färdmedel som omfattas av funktionen är buss, båt, pendeltåg, spårvagn och tunnelbana, förutsatt att det finns på aktuell ort och i anslutning till stationen. Anslutningsguiden omfattar alla stationer i Sverige som SJs tåg stannar vid, samt Oslo S station och Trondheim.

– Sverige vinner på att fler använder kollektiva färdmedel. Därför är det både viktigt och värdefullt att SJ driver på den utvecklingen och gör det enklare för resenärerna att välja klimatsmarta resvägar med sina satsningar på digitala innovationer och lösningar, säger Mikael Damberg, Närings- och innovationsminister.

De viktigaste funktionerna i Anslutningsguiden

  • Anslutningar med kollektivtrafik, anpassat utifrån aktuell resa med SJ.
  • Köpa biljett till lokaltrafiken som innebär att du inte behöver ladda ned flera olika appar för att resa med kollektivtrafik i hela Sverige.
  • Aktuella anslutningar med lokatrafik visas via Anslutningsguiden för resenärer som har köpt en tågbiljett.

https://www.sj.se/anslutningsguiden

För mer information

SJ Presstjänst, 010-751 51 84, press@sj.se

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

Relaterat innehåll

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.