Gå direkt till innehåll
Allt fler studenter och ungdomar reser med SJ

Pressmeddelande -

Allt fler studenter och ungdomar reser med SJ

SJs satsning för studenter och ungdomar har ökat resandet med 7,3 respektive 10,4 procent.

Under det senaste året har SJ satsat stort med flera initiativ för att skapa en bättre och mer attraktiv reseprodukt för studenter och ungdomar. Nu står det klart att resandet i båda kundgrupperna ökat. Studentresandet har ökat med 7,3 procent i jämförelse med januari till maj föregående år. Mest har ungdomar i åldersgruppen 16-19 år ökat där resandet gått upp med 10,4 procent under samma period.

– Ungdomar och studenter är en viktig målgrupp för oss eftersom de är framtidens affärsresenärer. Den här ökningen är ett erkännande på att vi är på rätt spår och att allt fler studenter och ungdomar ser SJ som ett modernt företag som ligger i framkant med attraktiva produkter, säger Stina Axi, Customer Market Manager.

I mars slopade SJ studietaktskravet för studenter, en stor nyhet som gjorde det möjligt för fler studenter som tidigare inte omfattades av rabatten, att nu resa med reducerat pris. Samtidigt sänkte SJ även lägstapriset på den populäraste sträckan Stockholm-Göteborg från 195 till 155 kronor för studenter och ungdomar – och integrerade Sista minuten-biljetter direkt i köpflödet.

Men satsningen på studenter omfattar mycket mer än bara själva resandet. Under våren har SJ arrangerat en hållbarhetsföreläsning på LinTeks klimatvecka på Linköpings Universitet och närvarat på arbetsmarknadsmässor på Chalmers, Lunds- och Linköpings Tekniska Högskolor för att locka nya talanger till SJs Management traineeprogram som sedan starten för 3 år sedan redan blivit populärt, med ca 200 ansökningar årligen till 1-2 platser traineeplatser.

SJ har även arbetat aktivt med projektet SJ Student Advisory Board, där universitets- och högskolestudenter bjudits in till en serie workshops för att vara med och skapa framtidens SJ.

– Det är attraktivt bland studenter att vara involverade i utvecklingen av SJ, det vet vi från de första workshoparna inom SJ Student Advisory Board tidigare i våras. Studenter är viktiga i arbetet med att bygga framtidens SJ eftersom de är våra framtida viktigaste kunder. Vi vill bygga SJs varumärke genom att visa upp ett nytänkande och inkluderande SJ, säger Stina Axi, Customer Market Manager.

Under våren har SJ även synts på ett nytt sätt för sina ungdomsresenärer. Genom samarbeten med SplayDay, Youtube-mässan TubeCon samt nordens största YouTube-gala Guldtuben 2016, har en ny resenärsgrupp upptäckt SJ, och under sommaren kommer Youtube-profilerna Linus Valberg och Ludwig Källén som står bakom kanalen UddevallaRobert, att samarbeta med SJ i en produktion för att lyfta resor med SJ.

Fakta

Resandeökning bland studenter och ungdomar:

  • Studentresandet med SJ har ökat med 7,3 % under januari till maj jämfört med samma period föregående år.
  • Resor av ungdomar mellan 16-19 år har ökat med 10,4 % under januari till maj jämfört samma period föregående år.

De sträckor som studenter mest reser:

  • Uppsala-Stockholm och omvänt
  • Göteborg-Stockholm och omvänt
  • Stockholm-Linköping och omvänt

SJs satsningar för studenter:

  • Sänkt lägstapriset på linjen Stockholm – Göteborg från 195 kr till 155 kr
  • Sista minuten integrerat direkt i köpflödet, istället för i separat flöde
  • Mer relevant kommunikation via SJ Prio
  • SJ Student Advisory Board – workshops med studenter. Nystartat Management traineeprogram som på 3 år blivit populärt med ca 200 ansökningar årligen till 1-2 platser
  • Medverkat på arbetsmarknadsmässor ute på universitet under våren 2016, på t.ex. Chalmers, Linköpings- och Lunds Tekniska Högskolor
  • Hållbarhetsföreläsning under Linköpings klimatvecka på universitetet med Erica Kronhöffer och traineer
  • SJ Labs-resan där studenter får resa gratis i utbyte mot att de ombord hjälper oss att testa våra nyaste idéer

Satsningar för ungdomar 16-19 år:

  • Sänkt lägstapriset på Stockholm – Göteborg från 195 kr till 155 kr
  • Sista minuten integrerat direkt i köpflödet, istället för i separat flöde
  • Samarbetspartner med SplayDay på Gröna Lund
  • Samarbetspartner med Youtube-mässan TubeCon
  • Samarbetspartner till Guldtuben 2016, nordens största YouTube-gala
  • Samarbete med YouTube-kanalen UddevallaRobert 

För mer information, vänligen kontakta SJs pressavdelning på 010-751 51 84 eller press@sj.se

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 4 200 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2015 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.