Gå direkt till innehåll
25-procentig ökning: All-time-high för Västkustbanan

Pressmeddelande -

25-procentig ökning: All-time-high för Västkustbanan

Allt fler tar tåget mellan Göteborg och Malmö. Sedan SJ startade snabbtågstrafiken på Västkustbanan har antalet resenärer växt stadigt. Under maj slogs rekord med över 65 000 SJ-resenärer, en ökning med cirka 25 procent jämfört med motsvarande månad förra året.

– Snabbtågssatsningen mellan Göteborg och Malmö är en vinnare hos resenärerna och lockar varje månad allt fler att resa miljöriktigt, säger Anders Larsson, affärschef på SJ.

Den kraftiga resenärsökningen hos SJ förklaras med sju dagliga avgångar i vardera riktningen, förkortad restid samt möjlighet att utnyttja restiden till allt från vila till arbete.
– Många resenärer söker också ett miljöriktigare alternativ till bil och buss på sträckan, förklarar Anders Larsson.

Totalt ökar antalet resenärer i maj med 13 000. Den största ökningen märks bland resenärer som kliver av eller på i Helsingborg samt de som reser hela sträckan Göteborg-Malmö.

Allra mest ökar resandet i SJs 1 klass. Under maj lockade ökad komfort med större benutrymme, inkluderad frukost och surf, tidningar och tillgång till lounge på Göteborg Central drygt 70 procent fler än för ett år sedan.
– Vi har potential att styra över ännu fler affärsresenärer till tåget, säger Anders Larsson,

Den positiva utvecklingen gör att SJ fortsätter satsningen på Västkustbanan. I sommar gör två X 2000-avgångar uppehåll i Varberg samtidigt som sträckan förlängs till Köpenhamn. I december är det dessutom premiär för satsningen på direkttåg mellan Helsingborg och Stockholm.
– Snabbtågssatsningen på Helsingborg kortar restiden med i snitt 15 minuter plus att resenärerna slipper byta tåg, säger Anders Larsson.

SJ och Västkustbanan
* SJ återupptog trafiken på Västkustbanan i december 2013 efter ett trafikuppehåll på två år.
* SJ trafikerar idag sträckan med sju dagliga snabbtågsavgångar i vardera riktningen.
* SJ använder både snabbtågen X 2000 och SJ 3000 på sträckan.
* SJs stopp på sträckan: Göteborg C, Halmstad C, Helsingborg C, Lund C och Malmö C.
* Snabbaste restiden mellan Göteborg och Malmö är 02:29 timmar.

För mer information:

SJs presstjänst: 010-7515184, press@sj.se

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 450 avgångar, varav cirka 440 i egen regi och ytterligare cirka 1 030 avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2013 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.