Följ SJ

SJ ett av Sveriges mest digitala företag

Nyhet   •   Jan 26, 2017 14:29 CET

Nya SJ.se och mobilappen har stärkt SJs position som ett av Sveriges mest digitala företag enligt undersökningen.

SJ rankas topp tio på listan ”Digital leaders in Sweden 2017” och som branschledande inom digital marknadsföring och digital produktupplevelse. It-konsultbolaget BearingPoint har undersökt 176 nordiska företag varav 80 svenska, 41 finska och 55 norska företag för att förstå deras digitala mognad från ett kundperspektiv.

I undersökningen, som genomfördes under de två sista kvartalen av 2016, studerades företagens grad av digitalisering utifrån 193 kriterier inom e-handel, e-CRM, mobila tjänster, sociala medier, digital produktupplevelse och digital marknadsföring.

– Vi respekterar mottagarna och eftersträvar hög relevans i all vår kommunikation. Med rätt verktyg, tillgång till mätbara data i kombination med god erfarenhet har vi skapat bra förutsättningar för framgångsrik digital marknadsföring, säger Sofia Edholm, chef för kundinsikt och CRM på SJ.

Enligt BearingPoints undersökning har SJs digitala satsningar under 2016 stärkt företagets position i näringslivet som helhet men även i reseindustrin.

– Jag ser det som en bekräftelse på att vi arbetar med rätt fokus. Nu fortsätter vi våra digitala satsningar tillsammans med kunderna för att göra upplevelserna ännu bättre före, under och efter resorna hos SJ, säger Jenny Gejke, chef för SJs digitala säljkanaler.

SJ lanserade både en ny sajt och en ny mobilapp under våren 2016. Nya SJ.se är en av Sveriges största resesajter med cirka 2 200 000 besökare varje månad och appen har fler än 100 000 användare dagligen. Appen belönades i höstas med Svenska Designpriset i kategorin Device – Smarttelefon. I motiveringen sades bland annat ”För digital design av första klass och en användarupplevelse som på räls”.

Parallellt med att den nya SJ-appen släpptes lanserades även SJ en Labs-app. Med SJ Labs-appen tar SJ ut svängarna och testar nya idéer, får direkt feedback från resenärerna och finslipar funktionerna, i form av prototyper eller tjänster som initialt kan avgränsas till ett mindre geografiskt område. De funktioner som kunderna uppskattar och SJ bedömer kommersiellt bärkraftiga kan sedan utvecklas ”på riktigt” och erbjudas alla kunder i SJs officiella app eller på SJ.se.

Digital leaders in Sweden 2017