Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Svenska tågbiljetter blir allt billigare

Svenska tågbiljetter blir allt billigare

Priset på svenska tågbiljetter har sjunkit med 7 procent sedan 2005. Det visar ny statistik från Statistiska centralbyrån, SCB.

SCB:s prismätningar av järnvägsresor i konsumentprisindex består av en urvalsundersökning, där företag, sträckor och biljettkategorier har valts ut med hjälp av statistisk metodik.

SJs prismodell med rörliga priser introducerades 2004 och SJ bedömer att modellen är den avgörande orsaken bakom prisfallet på tågbiljetter.

- Vad som är ännu viktigare är att ingen betalar mer än tidigare men däremot så betalar fler än 80 procent av resenärerna betydligt mindre om man reser exempelvis mellan Stockholm och Göteborg, säger Elisabeth Lindgren, SJs kommunikationsdirektör och fortsätter:

- För oss handlar det om att fylla tågen oavsett om det är hög- eller lågkonjunktur. Metoden är att sätta ett biljettpris som resenärerna är beredda att betala för. Prismodellen är lika effektiv i en lågkonjunktur när resenärernas betalningsvilja är lägre. Vi anser att det är bättre att många reser och betalar lite mindre än att få reser och betalar mycket.

Modellen innebär att priset varje dag bestäms utifrån hur många som vill åka. De billigaste biljetterna släpps tre månader innan avgång och blir därefter dyrare vartefter beläggningen ökar.

SCB genomför varje månad provbokningar av biljetter på ett sätt som innebär att samma veckodagar, tider och biljettkategorier prismäts varje månad. På så sätt kan SCB mäta prisutvecklingen även för de rörliga biljettpriserna.

- Både SJ och våra resenärer tjänar på de flexibla priserna. Efter stora prisökningar under åttio-, nittio- och en bit in på 2000-talet har priserna sjunkit samtidigt som resandet har ökat. SJs prismodell är grunden för denna win win-situation, säger Elisabeth Lindgren.

Mellan 1985 och 1995 ökade biljettpriset med hundra procent. Mellan 1995 och 2005 ökade priset med 50 procent. Från 2005 fram till och med 2008 har priserna fallit med sju procent.

SJs Pressavdelning: tel 010-751 51 84

Mer information om SCBs mätning: Henrik Allansson, 08-506943 31

Varje dag reser 115000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4000 anställda arbetar för att tågresorna skall vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 250 stationer mellan Narvik och Berlin. SJs eltåg drivs till 100 procent av förnybar energi från vatten- och vindkraft. Resorna är märkta med Bra Miljöval - världens tuffaste miljömärkning. 2008 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Ämnen

Kategorier

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.