Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJs resenärer skänker hundratals resor till svårt sjuka barn

SJs resenärer hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina drömmar. Genom kundprogrammet  SJ Prio har resenärerna på några dygn skänkt nära 2,5 miljoner resepoäng  till stiftelsen MinStoraDag.

– Det här överträffar alla våra förväntningar. Det känns fantastiskt att våra resenärer genom vårt kundprogram har fått möjlighet att hjälpa barn i en svår situation, säger Claes Lindholtz, chef för SJ kundprogram.

SJ Prio har nu utsett  Stiftelsen MinStoraDag till strategisk partner. I december kommer SJ genomföra en extra kampanj där företaget förbinder sig att skänka lika många resepoäng till stiftelsen som resenärerna skänker.

­ Målet är att SJ Prio ska försörja MinStoraDags totala resebehov i framtiden. Med den här välviljan från våra resenärer ser det fantastiskt ljust ut, säger Claes Lindholtz.

MinStoraDag hjälper svårt sjuka barn i Sverige att förverkliga sina önskedrömmar. Det har hittills handlat om allt från att flyga helikopter eller att träffa sin idol till att ta med sig de bästa kompisarna till Liseberg. I augusti skänkte SJ Prios medlemmar så många poäng att femton sjuka ungdomar tillsammans med drygt 25 ledare kunde ta tåget från Stockholm till Kebnekaise och bestiga toppen.

Nu går SJ ett steg vidare och utser MinStoraDag till strategisk partner till SJ Prio. Stiftelsen samarbetar med samtliga universitetssjukhus i Sverige och läkare hjälper till att identifiera vilka barn mellan 3 och 18 år som kan kontaktas av MinStoraDag. Stiftelsens verksamhet möjliggörs av volontärer från hela landet som hjälper de utvalda barnen att få sina önskningar uppfyllda. Förra året genomfördes över 300 projekt, Stora Dagar, gruppaktiviteter och sex läger där mer än tusen sjuka barn fick ett välbehövligt avbrott i sin sjukhustillvaro.

– Vi vet att många av våra resenärer som inte hinner använda alla sina priopoäng istället gärna skänker dem till behjärtansvärda ändamål och det här är verkligen ett sådant, säger Claes Lindholtz.

En undersökning som SJ genomförde bland resenärerna visade att hjälpa sjuka barn var ett prioriterat område om man vill skänka bort sina Priopoäng. De poäng som redan kommit in räcker till cirka 350 tågresor.Stiftelsen MinStoraDag har hittills hjälpt snart 1000 barn med deras hetaste önskningar och tusentals barn med att gå till en gruppaktivitet, ett läger eller vara med i ett kafé med underhållning i sjukhusets korridor.

– Respons för att stödja vår verksamhet är helt fantastisk. Tack till alla resenärer som bidrar till detta. Tack vare generositeten kan nu ännu flera barn se sina önskedrömmar förverkligade. Läkare konstaterar att positiva upplevelser påskyndar rehabiliteringen eller blir en viktig uppmuntran i samband med sorg och smärta hos drabbade barn, säger Claire Rosvall som grundade MinStoraDag för tio år sedan.

Alla SJ Prio-medlemmar kan från och med nu skänka sina överskottspoäng till MinStoraDag genom att gå in på sj.se/sjprio

För mera information, kontakta SJs Pressavdelning: tel 010-751 51 84

Ämnen


Varje dag reser 100 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 4 500 anställda arbetar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ trafikerar 230 stationer mellan Narvik och Berlin. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2009 omsatte SJ 9 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.