Gå direkt till innehåll
SJ presenterar ett nytt åtgärdsprogram för att alla tåg ska gå i tid.
SJ presenterar ett nytt åtgärdsprogram för att alla tåg ska gå i tid.

Pressmeddelande -

SJs nya åtgärdsprogram för att alla tåg ska gå i tid

Med nio av tio tåg i tid är SJ redan punktligare än världens punktligaste flygbolag. Men SJ siktar högre och ska genom en rad åtgärder få alla tåg i tid. Den mest effektiva åtgärden blir att SJ helt enkelt slopar slutstationen på en rad sträckor.

Huvudorsaken till att tåg försenas beror på brister i infrastrukturen. Det kan SJ inte göra så mycket åt utan har istället identifierat en rad andra åtgärder som dramatiskt kan öka punktligheten.

– Vi behöver tänka nytt och brett. Och det har vi gjort, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ.

För att öka förutsättningarna för att tågen kommer fram i tid kommer alla tåg att avgå fem minuter före annonserad tid. Detta gäller för sträckor upp till 30 mil, för längre sträckor gäller tio minuter före tidtabell. På mellanstationer kommer därmed antalet minuter före tidtabell att variera.

Ett problem är att skyltsystemet fortfarande hämtar uppgifterna från tidtabellsdatabasen, och den kan inte ändras eftersom hela effekten av åtgärden då går förlorad, men det finns en lösning på det också.

– Ställer man fram klockan i sin mobiltelefon med fem eller tio minuter, beroende på tågens reslängd, uppdateras vår prisbelönta app automatiskt med de nya tiderna och det blir enkelt att hålla koll på sitt tåg, fortsätter Härenstam.

Eftersom punktligheten mäts vid slutstation kommer vissa tåg att köras endast till stationen före slutstation. Det betyder att till exempel vartannat tåg mot Malmö istället vänder i Lund, vartannat tåg mot Göteborg vänder i Alingsås och vartannat tåg mot Stockholm vänder i Södertälje. Därifrån blir det ersättningsbuss den sista biten som kör utan fastlagd tidtabell och som därför inte kan vara försenade.

– Genom att helt enkelt strunta i slutstationen för flera tåg kommer ankomstpunktligheten till just slutstation att öka dramatiskt eftersom tåget aldrig kommer dit. Detta är en av de åtgärder som vi tror kommer ha störst effekt, säger Niclas Härenstam.

En nackdel med att tågen mer sällan når slutstation är att de heller inte kommer till underhållsverkstäderna. Därför kommer en del tåg att underhållas under färd. Om det sker mer omfattande underhållsarbeten i den vagn man reser, som rengöring av ventilation, målning, byte av väggpaneler eller mattomläggning så kommer platserna i de vagnarna att rabatteras eftersom den typen av underhållsarbeten kan upplevas som störande. För detta införs en ny biljettkategori ”underhållning”.

– Vi tror att upplevelsen kan vara underhållande då det finns goda möjligheter att lära sig mer om hur man själv enkelt kan renovera hemma, säger Niclas Härenstam.

Alla nya åtgärder ska införas under året och senast 1 april 2019.

Ämnen


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.