Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJs delårsrapport för första kvartalet 2013:

Under första kvartalet uppgick SJs omsättning till MSEK 2 187 (1 995) och resultatet före skatt uppgick till MSEK 8 (38). 

SJs ekonomi utvecklades enligt förväntningar under årets första kvartal. Omsättningen var något bättre, medan resultatet blev något sämre jämfört med samma period i fjol. Jag noterar med glädje att resandet på södra stambanan ökar, liksom fritidsresandet, säger SJs VD Crister Fritzson och fortsätter:

– Punktlighet fortsätter att vara SJs viktigaste åtagande gentemot kunderna och under 2012 såg vi en trendmässig förbättring. Punktligheten har nu etablerat sig på en högre och mera stabil nivå och SJ fortsätter att prioritera punktligheten med bland annat upprustade tåg, förbättrad avgångspunktlighet och särskilda punktlighetsprojekt på trafiktäta sträckor i Mälardalen.

Ansökningar till Trafikverket om tågtrafiken inför 2014 års tidtabell visar att SJ för första gången sedan avregleringen i december 2010 får tuff konkurrens på både Västra stambanan (Stockholm-Göteborg) och Ostkustbanan (Stockholm-Sundsvall).

– Konkurrens är bra. Ju fler tågprodukter på marknaden, desto fler människor som ställer bilen och väljer bort flyget. Flera tågresor skapar dessutom ett mera hållbart och miljövänligt samhälle samtidigt som kunderna själva får möjlighet att jämföra tågoperatörer. SJ har lång erfarenhet av persontransporter men vi utvecklar vårt erbjudande och vässar oss ytterligare för att möta konkurrensen. Vi har nya snabbtåget SJ 3000 i trafik, en robust och ändamålsenlig fordonsflotta samt en punktlighet som har ökat med tre procentenheter på årsbasis, säger Crister Fritzson.

Delårsperioden januari – mars 2013

·  Koncernens nettoomsättning uppgick till MSEK 2 187 (1 995)

·  Koncernens resultat före skatt uppgick till MSEK 8 (38)

·  Koncernens resultat uppgick till MSEK 17 (21)

·  Avkastning på eget kapital för koncernen uppgick till 7,5 % (6,8)

För ytterligare information kontakta SJ Pressavdelning: 010-751 51 84


Ämnen


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 800 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2012 omsatte SJ 8,5 miljarder kronor.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.