Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJs delårsrapport för första halvåret 2011

SJ redovisar ett resultat före skatt på MSEK -140 (220) för första halvåret och nettoomsättningen uppgick till MSEK 3 908 (4 311). Under andra kvartalet blev resultatet före skatt MSEK 94 (340) och nettoomsättningen uppgick till MSEK 2 059 (2 333).

­– Inledningen av året gick i vinterproblematikens tecken med omfattande störningar i tågtrafiken som drabbade både våra kunder och vår verksamhet. Kvartal två kantades av stora infrastrukturproblem med nedblåsta kontaktledningar, rälsbrott och översvämningar som följd i kombination med att SJ hade för lite fordonsresurser för att kunna leverera planerat trafikutbud. Sammantaget har förtroendet för järnvägen, tåget som transportmedel och SJ skadats. Detta har lett till lägre intäkter, ökade kostnader för tågunderhåll, ersättningstrafik, restidsgarantier och ett minskat resande, säger SJs VD Jan Forsberg och fortsätter:

– Ett långsiktigt arbete pågår för att återvinna våra kunders förtroende. Sedan våren 2010 har SJ genomfört en rad åtgärder för att på ett bättre sätt kunna ta omhand resenärerna i alla lägen. SJ har genomfört ett stort förbättringsprogram som omfattar både ökade personalresurser och stora fordonstekniska förbättringar. Därutöver förbättras trafikinformation och utveckling av nya informationstjänster. Detta görs inom SJ men också i samverkan med Trafikverket och andra aktörer inom branschen. Senare under hösten lanserar därför SJ en mobilapp för trafikinformation och sedan i somras erbjuds pendlare i Mälardalen möjligheten att prenumerera på sms för aktuell trafikinformation.

 

Delårsperioden januari – juni 2011



    • Koncernens nettoomsättning uppgick till MSEK 3 908 (4 311)
    • Koncernens resultat före skatt uppgick till MSEK -140 (220)
    • Koncernens resultat uppgick till MSEK -103 (161)
    • Avkastning på eget kapital för koncernen uppgick till 0,8 % (10,1)
    • Soliditeten för koncernen uppgick till 47,9 % (42,1).



Aktuellt kvartal, april – juni 2011



    • Koncernens nettoomsättning uppgick till MSEK 2 059 (2 333)
    • Koncernens resultat före skatt uppgick till MSEK 94 (340)
    • Koncernens resultat uppgick till MSEK 69 (250)



 

 För ytterligare information kontakta SJs pressavdelning på 010-751 51 84

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 100 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 5 400 anställda arbetar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör varje dag 700 avgångar och trafikerar 170 stationer, varav 20 utomlands, mellan Narvik och Berlin. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2010 omsatte SJ 9 miljarder kronor. SJ säljer även evenemangsbiljetter och upplevelser runt om i Sverige. SJ erbjuder dessutom hotell och tågtaxi.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.