Gå direkt till innehåll
SJ satsar 150 miljoner på barnfamiljer

Pressmeddelande -

SJ satsar 150 miljoner på barnfamiljer

SJ satsar 150 miljoner kronor på 20 nya familjevagnar – den största satsningen på barnfamiljer på över 20 år. Östersund-Stockholm blir först ut att få den nya familjevagnen, som består av en helt ny bistro, fyrstolsittning och en hytt där de yngsta barnen kan få prova att vara lokförare.

– Med den nya vagnen erbjuder vi familjer med små barn resa samlat och i lugn och ro. Resan blir roligare för barnen som har möjlighet att leka under föräldrarnas uppsikt, säger SJs vd Crister Fritzson.

De 20 helt omgjorda och nyrenoverade vagnarna kommer att tas i drift under det kommande året efterhand som de rullar ut från fabriken. Efter gratis Internet ombord på våra snabbtåg, är familjevagnarna den andra stora nyheten som ingår i SJs satsning på att öka resenärsservicen. Den moderna bistrodelen blir en ordentlig serviceförbättring för SJs resenärer. När alla 20 vagnar finns i trafik kan SJ erbjuda familjeplatser på samtliga InterCitylinjer i Sverige.

– Det finns 28 speciella familjeplatser där vi satt stolarna i grupper om fyra, vända mot varandra, för att familjerna som reser med oss lättare ska få en mer privat och ombonad känsla. Där kan vuxna och barn lättare umgås med varandra, säger Crister Fritzson.

I de ombyggda och handikappanpassade vagnarna finns totalt 41 sittplatser, två rullstolslyftar och två rullstolsplatser samt extra rymliga bagageutrymmen. Vagnarna är även luftkonditionerade och den nybyggda bistron finns ett delvis nytt matutbud. Resenärerna kan beställa nygrillad korv eller nybakade bullar förutom det ordinarie bistrosortimentet.

Barnen kan själva få köra dubbeldäckartåg i den specialbyggda lekhörnan.

Nya bekväma, stolar, bagageställ för barnvagnar är andra specialanpassningar för barnfamiljernas behov, säger Crister Fritzson.

Bilden: Neo och Milo testar den nya familjevagnen. Foto: Stefan Nilsson/SJ

Fakta om de nya familjevagnarna:

Sittplatsdel

·  41 platser varav 28 vuxenplatser och 2 rullstolsplatser

·  Rymlig bagagehylla samt specialhylla för tre i hopfällda barnvagnar

·  Barnhörna i form av en dubbeldäckare

·  AC-anläggning.

Bistro

·  Nytt utbud, bland annat korvgrill och varmluftsugn för nybakade bullar

·  2 kaffebryggare och 2 mikrovågsugnar

Toaletter

·  Rymlig WC med skötbord, även anpassad för rullstolsburna

För mera information, kontakta SJ Pressavdelning, 010-751 51 84


Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 430 avgångar, varav cirka 400 i egen regi och ytterligare cirka 1 030  avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2012 omsatte SJ 8,5 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter, besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.