Gå direkt till innehåll
SJ-biljetter blir smidigare via Passbook

Pressmeddelande -

SJ-biljetter blir smidigare via Passbook

Nu blir det lättare att boka resa med SJ. Från och med idag kan alla resenärer med iPhone samla tågbiljetten i appen Passbook.

– Det blir enklare att hålla koll på sina biljetter och lägga dem i den förinstallerade appen Passbook, som fungerar som en elektronisk hjälpreda, säger Thomas Silbersky, SJs marknads- och försäljningsdirektör.

För de resenärer som planerar flera resor blir det lätt att ha ordning på dem i Passbook. Rätt resa visas automatiskt i samband med avgång. Det blir smidigt att via mobilen visa upp biljetten vid visering ombord. Det enda villkoret är att man har installerat SJs app ”Min resa” och beställer mobilbiljett eller e-biljett för egen utskrift. Därmed blir SJ ett av de första företagen i Sverige att erbjuda sina biljetter via Passbook.

– Via Passbok får våra resenärer även information om avgångstid och spår samt senaste eventuella ändringar i resan, säger Thomas Silbersky.

Biljetten i Passbook ingår i SJs arbete att öka servicen till resenärerna. Nyligen införde SJ gratis internet ombord på alla snabbtåg och dubbeldäckare. Under det kommande halvåret införs 20 helt nya familjevagnar med bistro och lekhörna i Intercityflottan.

SJ har under hösten dessutom genomfört en rad förbättringar för att göra det enklare att boka biljetter via mobiltelefonen.

  • Snabbare och effektivare köpflöde genom möjligheten att boka tur- och returresor
  • Snabbare söka och genomföra köp av vanligt återkommande resor
  • Enklare att välja plats på tåget, exempelvis vid fönster, om man behöver rullstolsplats eller har med sig husdjur och vill boka plats i djurkupé
  • Möjlighet att skicka om en biljett som av någon anledning inte kommit fram. Resenären kan själv bestämma när den vill ha sin biljett 

Mobilsajten presenterar alltid det bästa priset baserat på resenären, exempelvis ges om möjligt sistaminuten-pris automatiskt för en student. Det är även lättare att söka tidtabell och köpa sin resa.

– Vi vill nå både affärsresenärer och privatkonsumenter. Idag är det framförallt resor i närtid som kunderna efterfrågar via mobilsajten. Resorna som köps består till 75 procent av resor med avresa samma eller nästa dag. Ytterligare en fördel är att SJ Prio-medlemmar ser poängen direkt på startsidan och enkelt kan efterregistrera köpen så att man får sina poäng, säger Thomas Silbersky.


För mera information, kontakta SJ Pressavdelning, 010-751 51 84

Ämnen

Kategorier


Varje dag reser 100 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 430 avgångar, varav cirka 400 i egen regi och ytterligare cirka 1 030  avgångar i upphandlad trafik. SJ trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2012 omsatte SJ 8,5 miljarder kronor.

För pressbilder, reportage och nyheter, besök SJ Nyhetsrum på nyhetsrum.sj.se.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.