Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

SJ avskaffar pappersbiljetten - sparar 10 000 träd

Pappersbiljett på tåget kan snart vara historia. Med start den 15 maj 2007 är det möjligt för alla att resa biljettlöst på alla SJs avgångar.

SJs undersökningar visar att allt fler väljer tåget av miljöskäl. Nu lanseras en nyhet som också gynnar miljön - biljettlösa resor. SJ har framgångsrikt testat systemet under hösten och våren och reaktionerna från resenärerna har varit positiva. Hittills har 2 000 biljetter sålts biljettlöst varje vecka. Nu blir det full lansering på alla sträckor och alla avgångar.

- SJ lanserar biljettlöst för att följa marknadens önskemål. Under testperioden har det visat sig att många av våra kunder vill resa biljettlöst, efterfrågan är stor, säger Jan Olson, affärsutvecklingschef på SJ.

Sedan tidigare har avtalskunder med exempelvis årskort kunnat resa utan pappersbiljett. Nu omfattas samtliga resenärer, även de som inte har någon form av avtalskort av möjligheten att välja biljettlöst.

Biljettlös resa bokas via internet, telefonförsäljningen eller Resebutikerna. Biljetten ska vara bokad senast 24 timmar före avgång. Bokningsbekräftelsen kommer via ett sms eller e-post. Det enda resenären måste ha med sig på tåget är legitimation (svenskt ID-kort, svenskt körkort, EU-pass).

- Det blir mycket enklare för våra resenärer att resa eftersom de inte behöver lägga någon tid på att hämta ut biljetten och de slipper hålla rätt på pappersbiljetten, säger Jan Olson. Det kostar inte heller något extra.

Varje dag reser närmare 100 000 personer med SJ. På ett år blir det över 36 miljoner resor. Med den nya satsningen hoppas SJ att 10 procent av dessa ska resa biljettlöst.

- Att resa biljettlöst är helt i linje med vårt miljötänkande. Om 10 procent av våra resenärer reser biljettlöst så gör vi en besparing på cirka 10 000 träd om man räknar på pappersanvändningen, säger Jan Olson.

Nytt nummer till SJs Presstjänst: 010-751 51 84.
Vi har bytt nummer till presstjänsten, nu kan ni använda samma nummer dygnet runt.

Varje dag reser närmare 100 000 resenärer med SJs tåg till runt 350 destinationer, från Malmö i söder till Storlien i norr. 2006 omsatte SJ AB 6,9 miljarder kronor. 3 500 SJare arbetar för att tågresan ska vara enkel, bekväm och trygg. SJs eltåg är märkta med Bra Miljöval - de uppfyller världens tuffaste miljökrav.

 

Ämnen

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.