Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Nytt samarbete mellan SJ och Kamratposten ska lyfta Kupé Junior

SJ inleder ett samarbete med Kamratposten i satsning på sin barntidning Kupé Junior, som är lillasyster till ombordmagasinet Kupé. I samband med det nya höstnumret kommer utgivningen också att dubbleras, till fyra nummer per år.

– Kupé Junior har blivit väldigt uppskattad av både barn och deras föräldrar. Den bidrar till att tågresan blir en mysig stund tillsammans. KP är Sveriges största barntidning och vet vad läsarna vill ha, därför är det klockrent att samarbeta med dem, säger Malou Sjörin, kommunikationsdirektör på SJ och ansvarig utgivare för Kupé Junior.

Kupé Junior finns på alla SJs tåg. Precis som i KP bjuds Kupé Juniors läsare på mäktiga idolporträtt, intressanta faktaartiklar, luriga klurigheter och spännande artiklar om tåg. SJs lokförare Daniel Bergman svarar även på de unga läsarnas frågor om tåg.

– En av sakerna som gör KP till en unik tidning är den täta läsarkontakten. Vi får cirka 1500 läsarmejl i veckan. Så vi vet vad läsarna efterfrågar. Att nu få chansen att göra ännu mer av den journalistiken – och nå ut till alla barn som reser med SJs tåg – känns jätteroligt. Tågresor är verkligen ett bra tillfälle då man i lugn och ro kan läsa och klura, säger Lukas Björkman, chefredaktör för KP.


För vidare information

Katarina Myrberg, SJ, chefredaktör Kupé Junior, katarina.myrberg@sj.se 070-003 22 70

Lukas Björkman, chefredaktör Kamratposten, lukas.bjorkman@kp.bonnier.se 08-736 53 88


Fakta

Kupé Junior trycks i 60 000 exemplar och ges ut fyra gånger per år. Tidningen finns på alla SJs tåg som körs i egen regi, är kostnadsfri och innehåller inga annonser. Det första numret kom ut i december 2016 och riktar sig främst till barn och ungdomar i åldern 7 – 15 år.

Kamratposten (KP) är Sveriges största och äldsta barntidning. Utgivningen startade 1892 och tidningen har cirka 150 000 läsare. Genomsnittsläsaren är 11 år. KP är en del av Bonnier Magazines & Brands och gör även Junior-materialet till Sveriges största dagstidning, DN.

Ämnen

Kategorier


SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.