Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Eskilstunapendlare får sms-information om SJs tåg

Nu kan alla SJ-resenärer i Eskilstuna få trafikinformations-sms från SJ. Informationen kommer direkt i mobilen vid trafikförändringar.

SJ har med lyckat resultat provat tjänsten i Uppsala sedan den 10 januari i år. Nu utökas tjänsten till Eskilstuna, Västerås och Örebro. Den nya tjänsten handlar för Eskilstunas del om att resenärerna enkelt kommer att kunna prenumerera på information om störningar på sträckan Eskilstuna – Stockholm – Eskilstuna. Det kan exempelvis handla om försenade eller inställda tåg eller brist på förstaklassvagnar.

– Försöket i Uppsala har varit lyckat. Åtta av tio resenärer säger att tjänster ger ett extra värde i vardagspendlandet eller underlättar ibland, säger Maria Cederberg, Chef SJ Contact Center och Sj Resebutik, och som är ansvarig för tjänsten.

Idag prenumerar drygt 3 500 Uppsalaresenärer på SJs sms-tjänst. Från och med den 20 juni kommer turen till alla Eskilstunabor. För dem som redan är med i SJs kundprogramprogram SJ Prio kommer SJ att skicka direkt information i mobilen. För dem som pendlar mellan Eskilstuna och Stockholm och inte är medlemmar i SJ Prio går det enkelt att teckna sig för trafikservicen via SJs webbsida. Det är SJs nya Kundgrupp som dagligen kommer att skicka ut informationen till prenumeranterna.

– Kunderna kan enkelt anmäla sig till en tjänst om man exempelvis önskar specifik information kring vissa tåg i morgon- och eftermiddagsrusningen, säger Maria Cederberg.

Tjänsten innebär att SJ via sms meddelar resenärerna om det sker förändringar i trafiken. Det kan röra sig om ändrade eller inställda tåg på grund av skador eller tekniska problem. Informationen erbjuds under vardagar mellan 5.50 - 09.00 och mellan 15.00-19.00.

Sms-tjänsten är en service för att minska resenärernas problem och underlätta tågpendlarnas vardag de gånger det sker förändringar i trafiken. 

För att prenumerera på tjänsten kan resenärerna gå in på  www.sj.se/sms och anmäla sig.

För mera information, ring Maria Cederberg, Chef SJ Contact Center och SJ Resebutik, telefon 070-559 10 99 eller SJ presstjänst på 010-751 51 84

Ämnen

Regioner


Varje dag reser 100 000 människor med SJ, Sveriges största tågoperatör. 5 400 anställda arbetar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör varje dag 700 avgångar och trafikerar 170 stationer, varav 20 utomlands, mellan Narvik och Berlin. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2010 omsatte SJ 9 miljarder kronor. SJ säljer även evenemangsbiljetter och upplevelser runt om i Sverige. SJ erbjuder dessutom hotell och tågtaxi.

Kontakter

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

Presskontakt 010-751 51 84
SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Trafikverkets pressjour

Presskontakt 0771-31 15 00
Jernhusens huvudkontor växel

Jernhusens huvudkontor växel

Presskontakt 08-410 626 00

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.