Nya boknings- och serviceavgifter

13 januari 2017

Det innebär att utöver kostnaden för själva resan tas en bokningsavgift ut på 4% för SJ-resor och 7% för resor med övriga operatörer, som SJ säljer. Vid köp via SJs webbplats, app eller i biljettautomat tillkommer inga ytterligare avgifter.

För den som behöver manuell service och hjälp med bokningen tar SJ från 11 januari 2017 ut en serviceavgift på 100 kronor för varje köptillfälle, oavsett hur många resor som köps. Serviceavgiften tas inte ut vid exempelvis störningar i självbetjäningssystemet eller vid ombokning i samband med trafikstörning.

Resebyråer och ombud (såsom Pressbyrån och andra ombud) bokar SJs biljetter mot nettopris och tar, precis som tidigare, ut en egen bokningsavgift som de själva bestämt. Bokningsavgiften varierar därmed från återförsäljare till återförsäljare.

Vid kortbetalning via SJs digitala kanaler kräver inte SJ legitimering via Bank-ID, men det gör däremot vissa banker. Frågor om Bank-ID vid kortbetalning hänvisas därför till respektive bank. 

Serviceavgiften påverkar få resenärer

Idag är det andelsmässigt få resenärer som använder manuell service för hjälp med bokning av biljetter. Serviceavgiften berör därmed en väldigt liten andel av SJs kunder. Borträknat ombud och resebyråer väljer 96 procent av SJs kunder att boka sin biljett via SJs självbetjäningssystem. Som exempel kan sägas att endast 1 av 10 pensionärer som idag reser med SJ använder den manuella service som serviceavgiften omfattar. 9 av 10 pensionärer påverkas alltså inte.

Fakta SJs digitala kanaler

SJ.se är en av Sveriges största resesajter med cirka 2 200 000 besökare varje månad. SJ.se, som fick nytt utseende våren 2016, är mer användarvänlig och dessutom responsiv än tidigare, vilket innebär att den anpassar sig efter om besökaren kommer från en smartphone, surfplatta eller dator.

Fler än 100 000 resenärer använder SJs app dagligen, som i höstas belönades med Svenska Designpriset i kategorin Device – Smarttelefon. I motiveringen betonades bland annat användarvänligheten. Den har hittills laddats ner över 800 000 gånger.

Titta gärna på vår film där 104-åriga Dagny visar hur enkelt det är att boka resan via SJs digitala kanaler.