Nu blir det enklare att välja sittplats på SJs snabbtåg

10 oktober 2016

– Det blir enkelt och tydligt att välja sin sittplats i tåget. Många kunder har specifika önskemål om var de föredrar att sitta under sin resa, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJs digitala försäljningskanaler.

Alla kunder kommer också fortsättningsvis att automatiskt tilldelas en plats på tåget, en plats som de sedan kan välja att behålla utan ändring eller byta. De som vill byta kan med hjälp av platskartan själva välja var i tåget de vill sitta, i vilken vagn och på vilken plats. I platskartan visas även tågets färdriktning. Det går även att flytta sig mellan vagnarna via platskartan och välja plats i en annan vagn för samma klass.

I varje vagn visas ett antal lediga platser, omkring 40-50 platser per tåg. Att inte alla platser släpps beror bland annat på att SJ vill erbjuda sällskap, som familjer, att kunna sitta tillsammans. Ett annat skäl är att undvika tomma stolar på delsträckor så att tåg inte uppges som slutsålda när det skulle funnits plats för fler resenärer. Den som har en särskild favoritplats kan precis som tidigare ange vagnsnummer och plats för att boka just denna.

– Vi utvecklar hela tiden våra digitala kanaler för att det ska bli smidigt och tydligt för våra kunder. Vår nya app är uppskattad och prisnominerad, och vi lyssnar ständigt till våra kunder för att möta behov och önskemål, säger Jenny Gejke.