SJ firar 160 år med stora framtidssatsningar

30 november 2016

Den 1 december 1856 invigde SJ järnvägslinjerna Malmö-Lund och Göteborg-Jonsered. För första gången kunde man resa i en hastighet av 30 kilometer i timmen. Efter en svacka när bilismen slog igenom är tågresandet nu större än någonsin tidigare. De senaste fem åren har tågresandet ökat med drygt tio procent och ökningen förutspås att fortsätta med drygt tio procent för varje kommande femårsperiod ända fram till år 2040. Därför behövs nya spår.

- Vi räknar med att sträckan Stockholm-Göteborg öppnas 2030 och sträckan Stockholm-Malmö öppnas 2035. SJ ska vara en av de ledande operatörerna som trafikerar höghastighetsbanorna. Målet är det ska avgå ett tåg var sjätte minut från Stockholm i högtrafik, säger Crister Fritzson, vd SJ.

Samtidigt pågår stora förändringar på den europeiska marknaden och nya marknader är på väg att öppnas upp. I Norge har Stortinget beslutat om att bryta upp det norska monopolet vilket skapar möjligheter för SJ. Även Danmark går mot ökad avreglering och 2040 kan även övriga EU följt efter.

Men efterfrågan kräver fler tåg redan nu. Därför storsatsar SJ nu på X2000 som får ny teknik och ny interiör, en investering på 3,5 miljarder. I praktiken ett helt nytt tåg som rullar ut sommaren 2018. Nästa år räknar SJ även med att lägga en beställning på 20-40 nya snabbtåg för leverans omkring 2022.

SJ är på väg att bli ett av Sveriges mest digitala företag. Åtta av tio resenärer köper sin biljett digitalt. Snabbast växer SJs app som nyligen belönades med Svenska Designpriset i kategorin Device – Smarttelefon. Lagom till jul har SJ även bytt ut tekniken för wifi-mottagning i alla X2000 vilket ger ökad surfhastighet.

 

Fakta om firandet:

SJ firar sitt 160-årsjubileum torsdagen den 1 december. I lounger och resebutiker bjuds resenärer på kaffe och tårta, och kaffe kommer också att serveras på ett antal stationer runtom i landet. SJs en miljon Priomedlemmar kommer att få erbjudande om att boka en resa för endast 160 kronor i samband med födelsedagen.

Några nedslag i historien:

  • Den 1 december 1856 öppnades Sveriges första stambanedelar mellan Göteborg och Jonsered samt mellan Lund och Malmö. Fyra år senare fick även Stockholm järnväg då linjen till Södertälje öppnades. Ju mer järnvägen byggdes ut blev det tydligt att Sverige behövde en gemensam tid. Tidigare hade varje ort i landet sin egen tid. På SJs järnvägsstationer och tåg tillämpades dock järnvägstid, som var densamma som lokaltiden i Göteborg, och 1879 blev den gemensam tid för hela landet.
  • I slutet av 1800-talet började Statens Järnvägar ta över de enskilda järnvägar som byggts under kort tid och den fortsatta utbyggnaden skedde mer samordnat.
  • 1905 började SJ att köra eldrivna lok och påbörjade sin resa mot att bli Sveriges grönaste företag. 1915 elektrifierades Malmbanan och 1926 var det dags för hela Västra stambanan mellan Stockholm och Göteborg.
  • 1990 sattes X2000 i trafik och SJ visade att tåget är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ för inrikes resor.
  • 2001 blev SJ AB ett av staten helägt aktiebolag som sedan dess renodlat bedriver persontrafik på ett affärsmässigt sätt. I dag sker detta på en helt avreglerad marknad i fri konkurrens med en rad andra tågbolag.
  • 2008 sattes hastighetsrekord på svensk järnväg, 303 kilometer i timmen.

Läs mer om SJs och järnvägens spännande historia

Se alla filmer om SJs 160-årsfirande här